Podatki płacone przez przedsiębiorców

Założenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z tym, że nasze obowiązki wzrosną. Oczywiście w przypadku przedsiębiorców, nie wypełnienie ich niesie ze sobą ogromne straty oraz problemy. O czym musisz więc pamiętać jako przedsiębiorca, by uniknąć kłopotów?

Jedną z podstawowych spraw, o których nie może zapomnieć przedsiębiorca jest opłacanie podatków. Jakie podatki zobowiązany jest płacić właściciel firmy?

1. Podatek od dochodów i obrotów firmy
Przedsiębiorca jest zobligowany do płacenia podatku od dochodu → osoby fizyczne PIT, spółki CIT.

2. Podatek obrotowy VAT i akcyza
Sprzedając towary lub świadcząc usługi jesteś zobligowany do naliczania podatku VAT i akcyzy.
Podatek VAT →  podatek pośredni, pobierany na każdym kolejnym etapie obrotu towarami lub usługami .
Podatek akcyzowy → Akcyza jest nakładana na dobra, aby ograniczyć ich spożycie, lub ze względu na wysoką akumulację zysku (niskie koszty produkcji, a wysokie spożycie).

3. Podatek od nieruchomości
Odpowiednie miejsce przyciągające klientów wymaga odpowiednich opłat. Przedsiębiorca jest więc zobowiązany do odprowadzania podatku do lokalu lub budynku.

4. Podatek od środków transportu
Musisz mieć w firmie środek transportu chociażby po to, by rozprowadzać swoje towary. Jako właściciel spółki masz obowiązek zasilania budżetu państwa właśnie tym podatkiem.

5. Podatek cywilnoprawny od umowy spółki
Podatek ten jest płacony na samym starcie zakładania działalności, bowiem podczas zawierania umowy spółki (0,5% od wartości wniesionych do spółki wkładów).

Za co odpowiada księgowy? Sprawdź!

podatki w firmie